Gömülü Diş Tedavisi

Gömülü diş; Sürme zamanı geldiği halde çenede yer olmadığından veya sürebileceği yer olmasına rağmen bu yere ulaşamayıp çene kemikleri içinde kalmış dişlerdir.

Dişlerin bir kısmının çıkmış olması durumu, “yarı-gömülü diş” olarak da adlandırılabilir. “Gömük diş” olarak da bilinen gömülü dişlerin bazıları hiçbir sıkıntıya neden olmaz. Bazıları ise hem ortodontik problemlere hem de enfeksiyonlara neden olabilirler. Gömülü diş  olarak en yaygın görüleni ise 20’lik dişlerdir. 20 yaş dişlerinden sonra da en fazla üst çenede köpek dişlerinin gömülü kaldığı görülmektedir.

Yazımızın devamında gömülü dişler, gömülü dişlerin çekilmesi ve tedavi yöntemleri hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Gömülü diş tedavisi için ise Orto-dent Klinik ile iletişime geçebilirsiniz.

Dişler Neden Gömük Kalır?

Gömülü diş problemi, toplumda oldukça sık görülür. Nedenleri ise kişiden kişiye değişebilir. Gömülü dişe neden olan pek çok faktör olabilir. Bazen bu etkenler tek başına; bazen de birkaç faktörün birleşmesi ile gömüklüğe neden olabilir. Başlıca  nedenleri şunlardır;

• Genetik yatkınlık
  • Komşu dişlerin yer değiştirmesi sonucu dişlerin önünün kapanması
  • Çene darlığı nedeniyle dişlerin çıkacak yer bulamaması
  • Süt dişlerindeki tedavi edilmeyen çürüklerin enfeksiyona dönüşmesi olarak sıralanabilir.

Hangi Dişler Gömülü Kalır?

Gömülü dişin hangisi olduğu kişiden kişiye değişebilir. Genel olarak;

• Alt ve üst yirmi yaş dişleri
  • köpek dişi olarak da bilinen  kanin dişler gömülü kalırlar. Ancak diğer dişlerde de gömülme olabilir.

20’lik Diş Belirtileri Nelerdir?

Genellikle ergenlik döneminin sonlarına doğru çıkmaya başlayan bu dişler, bazı kişilerin çenesinde kolayca kendisine yer bulur. Ancak bazı hastalarımızda, çene darlığı vb. nedenlerle gömülü diş hâline gelebilirler. Yirmilik dişler;

• Diş ağrısı
  • Diş etlerinde kırmızılık
  • Diş eti ve çene bölgesinde şişme
  • Diş eti kanamaları
  • Kötü ağız kokusu
  • Baş ağrısı şikâyetlerine neden olabilir.

Yirmilik Dişler Çekilmezse Ne Olur?

20’lik dişlerin her hastada çekilmesi gerekmez. Ancak yukarıda saydığımız şikâyetlerin olması durumunda dişin çekilmesi tercih edilebilir. Bununla birlikte herhangi bir şikâyet olmasa bile dişler ortodontik sorunlara neden olabilir ya da gömülü kaldıkları için enfeksiyona zemin hazırlayabilirler. Yirmilik dişlerin;

• Ağrı ve şişkinliğe
  • Diğer dişlere baskı yaparak çapraşıklığa
  • Gömüldükleri alanda enfeksiyona neden olması durumunda çekilmesi tercih edilir.

Gömük Diş Tedavisi Neden Önemlidir?

Sadece yirmilik diş değil, diğer gömük dişler de tedavi edilmediğinde kişinin yaşam kalitesini ciddi şekilde düşürebilir. İlk evrelerde sorun çıkarmayan  gömük dişler, ileri evrelerde komşu dişlerin köklerine zarar verebilmekte, kökleri eritmekte diş kaybına bile neden olabilmektedir .Yarı gömülü olduğunda komşu dişlerde çürüğe neden olabilmektedir. Bu nedenle röntgen ve ağız içi muayene ile belli dönemlerde kontrol edilmeli ve gerektiğinde müdahale yapılmalıdır. Gömük diş tedavisi ile;

• İleri dönemde oluşabilecek diş kayıplarının önüne geçilebilir.
  • Diş çürümesi engellenebilir.
  • Diş etlerinde kist ve tümör oluşması engellenebilir.
  • Ortodontik problemlerin önüne geçilebilir.
  • Ağız kokusu şikâyetleri ortadan kaldırılabilir. Böylece kişinin hem estetik hem de fiziksel anlamda sağlıklı dişlere sahip olması sağlanabilir.

Gömülü Diş Tedavisi Nasıl Yapılır?

Gömülü diş tedavisinde mutlaka ortodontik tedavi seçenekleri değerlendirilmelidir. Gömülü dişin neden olduğu çapraşıklıklar da düzeltilmeli ve dişlerin estetik bütünlüğü korunmalıdır. Bunun dışında cerrahi yöntemlerle de gömülü dişlerin tedavi edilmesi mümkündür. Gömülü dişler lokal anestezi altında çekilebilir.

Gömülü Dişler Çekildikten Sonra Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

• Gömülü dişler çekildikten sonraki ilk 24 saat içerisinde diş çekimi yapılan tarafla yemek yenmemelidir.
  • Gömülü diş çekildikten sonraki 2 saat içerisinde herhangi bir şey yiyip-içilmemelidir.
  • İlk iki gün sızıntı şeklinde kanama olması normaldir. Ancak kanamanın artması hâlinde yeniden diş hekimine başvurmak gerekir.
  • Operasyondan sonraki 24 saat boyunca sigara kullanılmaması tavsiye edilir.

Gömülü Diş Tedavisi Fiyatları

Gömülü diş tedavisi, dişlerin hem estetik görünümü hem de sağlığı için oldukça önemlidir. Bu nedenle zaman kaybetmeden tedavi edilmesi gerekir. Gömülü dişin yeri, pozisyonuna  göre farklı tedavi seçenekleri değerlendirilebilir.